Alexandra Hopf

Becoming Siren
(September 1940 - May 1941)

 

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Becoming Siren verknüpft die Kulturgeschichte der Sirenen mit der Geschichte des legendären Overalls, dem Siren Suit, der während des Zweiten Weltkriegs in England von Frauen getragen wurde.In diesen Overalls traten während des Blitzkriegs auch die Tänzer*innen der gleichnamigen Performance Gruppe The Sirens auf. In Bunkern und Untergrundschächten entwickelten sie eine Choreografie, die den Ausnahmezustand in einen rite de passage verwandelte. So öffnet sich innerhalb der Geschichte der Raum für ein utopisches gesellschaftliches Moment, das Geschlechterpolaritäten und Klassenunterschiede auflöst.

 

Historische Beschreibungen zum Tarnverhalten von Tieren und Menschen, in denen sich die Grenzen zwischen Subjekt und Objekt auflösen, sowie Ideen über den Cyborg der Wissenschaftstheoretikerin Donna Haraway werden in Aufsätzen und poetischen Reflexionen aufgegriffen. Die Anthologie springt zeitlich und inhaltlich vor und zurück; die dabei entstehenden Lücken schaffen Raum für neue Lesarten. Anhand des historischen Quellenmaterials und der rekonstruierten Szenenbilder des Tanzes wird nicht nur sichtbar, wie vielgestaltig die mythologische Sirene ist, sondern wie sie sich nach Jahrhunderten der Aneignung ihres Mythos selbst ermächtigt hat. 

Becoming Siren links the cultural history centred around the sirens with the story of the legendary “Siren Suit”, an overall worn by women in England during World War II. In addition, dancers of the performance group The Sirens performed in these overalls during the Blitzkrieg. In bunkers and underground shelters they developed a choreography that transformed the state of emergency into a rite of passage. Within the narrative this opens up space for a utopian social moment dissolving gender polarities and class differences.

Historical texts of animal and human camouflage behaviour depict how boundaries between subject and object dissolve, as well as ideas about the cyborg are being reflected in essays inspired by science theorist Donna Haraway. Based on historical source material and the reconstructed scenes of the dance, it becomes apparent how diverse the mythological siren is. The anthology jumps back and forth in terms of time and content; the resulting gaps create new spaces for fictions and transformations. Based on the historical source material and the reconstructed scene images of the dance, it becomes clear not only how multifaceted the mythological siren is, but also how she has empowered herself after centuries of appropriation of her myth.

 



 

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Texts: Includes historical texts. All contemporary texts

by Silke Ballath, Rosanna McNamara, Alexandra Hopf

Photography: Includes historical images. All

contemporary photography by Alexandra Hopf

Concept: Alexandra Hopf

Book Design: Book Book

Printed on: Munken Print White 15 115 g / m2, Magno

Gloss 170 g / m2, Arena Rough Extra White 300 g / m2

Typeface: Adobe Caslon Pro, Edward Pro, William

Typetransformation: Frutiger to Galliard, Galliard to

Frutiger. Generated with FontChameleon Software

released in 1994, but discontinued in 1997. It allowed

for a mix and match, extending and blending of

parametrically shake fonts.

Printing and Binding: Feindruckerei Gutenberg Beuys

Translation: Elizabeth Dawson

Copy-editing: Elizabeth Dawson, Tina Wessel

Image Editing: Hausstätter Herstellung

© 2020, Vexer Verlag St.Gallen / Berlin and Alexandra Hopf

ISBN: 978-3-907112-34-2

Chf 41 / Euro 38

This book was made possible with the kind support of
the Berlin Senate Department for Culture and Europe  

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